help button home button Endocrine Society Endocrinology
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH

This version published online on August 2, 2007
Endocrinology, doi:10.1210/en.2007-0245
A more recent version of this article appeared on November 1, 2007
This Article
Right arrow Author Manuscript (PDF)
Right arrow All Versions of this Article:
148/11/5396    most recent
Author Manuscript (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow Request Copyright Permission
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Cho, T. M.
Right arrow Articles by Wyss, J. M.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Cho, T. M.
Right arrow Articles by Wyss, J. M.

Submitted on February 21, 2007
Accepted on July 23, 2007

Genistein attenuates the hypertensive effects of dietary NaCl in hypertensive male rats

Taehyeon M. Cho, Ning Peng, John T. Clark, Lea Novak, Sanya Roysommuti, Jeevan Prasain, and J. Michael Wyss*

Department of Cell Biology, University of Alabama, Birmingham, AL 35294 and Department of Physiology, Meharry Medical College, Nashville, TN 37208

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: jmwyss{at}uab.edu.

Diets high in polyphenols may protect estrogen-depleted women and rats from hypertension, but there is little evidence for this beneficial effect in males. On polyphenol-free diet, ovariectomized spontaneously hypertensive rats (SHR), high dietary NaCl increases arterial pressure, and this effect is greatly blunted by a soy-based diet. High NaCl diets also elevate arterial pressure in male SHR, and pilot studies indicate that soy polyphenols blunt this effect. The present studies test the hypothesis that genistein (the primary polyphenol in soy) reduces NaCl-sensitive hypertension in young, male stroke-prone SHR (SHR-SP, a very NaCl-sensitive strain of SHR). Seven-week-old male SHR-SP were placed on polyphenol-free diets with or without normal dietary amounts of genistein (0.06% wt/wt), and containing high (4%), moderate (2%) or basal (0.7%) NaCl. SHR-SP on the genistein-free diet displayed a dose-related increase in arterial pressure in response to dietary NaCl, and dietary genistein blunted this response. Ganglionic blockade with hexamethonium reduced arterial pressure to similar levels in all six groups, suggesting that the antihypertensive effects of genistein are influenced by the autonomic nervous system. We further hypothesized that genistein, like estrogen, would improve insulin sensitivity and lipid profiles. Thus, in study 2, seven-week-old male SHR-SP were placed on high (6%) or basal (0.7%) NaCl diets with or without genistein (0.06%). Dietary genistein reduced plasma insulin and insulin resistance in SHR-SP on a high NaCl diet, and decreased plasma cholesterol and triglycerides in SHR-SP on the basal NaCl diet. Thus, in male SHR-SP, dietary genistein blunts NaCl-sensitive hypertension and these effects may be regulated, in part, by the autonomic nervous system and/or metabolic mechanisms.


Key words: Polyphenols • Arterial blood pressure • Heart rate • Nervous system • NaCl







HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH
Endocrinology Endocrine Reviews J. Clin. End. & Metab.
Molecular Endocrinology Recent Prog. Horm. Res. All Endocrine Journals
Copyright © 2007 by The Endocrine Society